Helgen den 27-28 november uppgraderades signalsystemet ERTMS på pilotbanorna Ådals- och Botniabanan. I förlängningen är det denna version som ska kopplas in på Malmbanan, när den stora utrullningen över Sverige börjar.
Översynen av det nya signalsystemet berör övriga järnvägen efter Malmbanan. Den har pågått under det första halvåret 2021 och har förlängts fram till hösten.
I Gällivare har en omfattande modernisering av signalställverken gjorts mellan den 13 och 16 juni. Då kopplades ett förberedande mellansteg med ATC in för att banan vägen för nya signalsystemet ERTMS.
ERTMS branschdag samlade deltagare under dagen när den hölls digitalt den 18 maj.
– När vi nu gör en grundlig översyn av ERTMS-projektet är en bred dialog med branschen en förutsättning för en realistisk tidplan, sade projektchefen Anders Åkeson.
Trafikverket har gjort en fördjupad analys inför den fortsatta utrullningen av ERTMS i Sverige och identifierat ett antal kritiska faktorer som behöver hanteras, därför genomförs nu en översyn av hela utrullningsplanen.
Måndagen den 10 augusti skedde inkopplingen av det datoriserade ställverk som nu styr och kontrollerar signalsystemet på en driftplats norr om Gällivare på Malmbanan.