Under marken finns ett av våra stora arbetsområden där verksamhet pågår dygnet runt. Här jobbar tunnelarbetarna i flera skift. Hur fortskrider arbetet med service- och tågtunneln och vad är utmaningarna?
I första nyhetsbrev kan du läsa om vad som pågår just nu i projektet, se filmen om vad kompensationsåtgärder är för något och vilka vi gör inom projeket och läsa om extra utmannade sprängningar i Hjulsta.
Nu presenterar Trafikverket mer information om konsekvenserna för de sju korridorer som utreds genom Linköping. Inför beslut under våren vill Trafikverket ha in synpunkter och bjuder därför in till samråd.
Det här arbetar vi med just nu, och så här långt har vi kommit i januari 2022. Här är en sammanfattning av framdriften och vad som pågår i projektet från Kungens kurva i söder till Häggvik i norr.
Den 7 februari börjar vi att arbeta på Esplanaden, mellan Vasagatan och Bangatan. Vi ska göra ledningsomläggningar inför en kommande arbetsramp till de nya järnvägsspåren.
Nu bjuder vi in till samråd om sträckan Sjösa-Skavsta i Nyköping som inkluderar Skavsta resecentrum. På vår webbplats finns all information om samrådet och möjlighet för dig att påverka den fortsatta planeringen.
Vi ska separera tågtrafik från annan trafik vid Vareborg, och kommer att sänka ner vägen och bygga en järnvägsbro för tågen. Vi behöver spränga bort bergmassor i området innan vi kan börja bygga bron. Sprängningarna startar vecka 4.
Strax efter nyår nådde projektet ännu en stor milstolpe – 50 procent av den totala längden tunnel är färdigsprängd och tunnelarbetet går in i andra halvlek.