Visserligen är Inlandsbanan i sig själv enkelspårig, men var den kommer ifrån och vart den är på väg – det är en helt annan historia. Om detta och mycket annat lyfter vi på locket om tillsammans med den nytillträdde och tillika nygamla Vd:n Otto Nilsson.
Kan lastbilen gå som tåget? Är järnvägen bättre än sitt rykte och är branschen redo för en grön omställning? Det var några av de frågor som diskuterades i det samtal som genomfördes under rubriken – Konkurrenskraftiga godstransporter på järnväg.
Trafikverket beslutade våren 2021 att finansiera ett projekt som ska utforska hur Trafikverkets byggverksamhet påverkar våtmarker ur ett klimatperspektiv.
Årets tolfte avsnitt tar rygg på en ytterst aktuell fråga, och den som hjälper oss att summera såväl intryck som avtryck i spåren av Connecting Europe Express är ingen mindre än Gustaf Engstrand från Tågföretagen. Dessutom bjuder vi på en premiär!
”Hållbar Sjöfart” är Trafikverkets branschprogram med målsättningen att skapa en konkurrenskraftig, hållbar och säker sjöfartssektor med god arbetsmiljö.
Tisdagen 5 oktober håller UIC ett digitalt och internationellt heldagsevent om tillgänglighet –
”UIC Rail Accessibility day”. En av de inbjudna talarna är Ellinor Nyberg från Trafikverket.
Om Sverige ska nå klimatmålen måste mer gods transporteras på järnvägen och till sjöss. Trafikverket fick därför uppdrag av regeringen att belysa frågor om hamnar och hamnavgifter.
Det europeiska DAC-leveransprogrammet har beslutat om en standard för design av kopplingshuvud som ska gälla för det digitala automatkopplet (DAC) som på sikt ska introduceras för godstransporter på Europas järnväg.