I veckan gjuter Trafikverket en ny järnvägsbro över Hjoggmarksbäcken i Umeå för Norrbotniabanan med en nyutvecklad betong som ger cirka 40 procent lägre koldioxidutsläpp.
I nya numret av Mälarbanans nyhetsbrev berättar vi om det kommande tågstoppet under påskhelgen. Vi beskriver våra arbeten i Spånga och Bromsten, samt förklarar varför vi börjat gräva upp Sundbybergs torg.
Västlänken håller sig inom alla gränsvärden för luftkvalitet. Inga överskridanden av gällande miljökvalitetsnormer har skett och mätstationerna vid Korsvägen, Haga och Femman visar att samtliga årsmedelvärden ligger betydligt under respektive MKN-värden.
Nu går Västlänken ut med en ny upphandling för tillverkningen av Kronotopia-konstverket bLINK - en enorm, rosa ”meteorit” som ska monteras på en järnvägsbro över E6.
Trafikverket har nått en viktig milstolpe i arbetet med Norrbotniabanan när samtliga järnvägsplaner för sträckan Umeå–Skellefteå nu lämnats för planprövning.
Under februari har allmänhet och företagare fått tycka till om de sju korridorer som utreds för Ostlänkens dragning genom Linköping. Nu sammanställs synpunkterna och i slutet på april planerar vi att ta ställning till var vi ska bygga den nya stambanan.
Den 28 februari börjar vi med ledningsomläggningar på Sundbybergs torg, vilket är en del av de förberedande arbeten som vi gör inför utbyggnaden av järnvägen. Vi planerar att vara klara med dessa arbeten efter sommaren.