Några av utmaningarna med att få i gång de intermodala transporterna är brist på kunskap och resurser samt en stor och fragmenterad marknad. Det visar uppdraget som Trafikverket nu redovisar till regeringen.
Trafikverket har påbörjat processen för att upplåta del av bandel 151 Jörn–Norlunda inom Skellefteå kommun och Arvidsjaurs kommun. Nu söker vi efter intressenter som vill ta över järnvägssträckan.
I årets femtonde och sista avsnitt har vi på nytt Lena Erixon som gäst. Vid årsskiftet växlar hon som bekant spår till en ny bana när resan med, på och för järnvägen som Gd på Trafikverket når sin slutstation och en ny som ordförande för JBS påbörjas.
Helgen den 27-28 november uppgraderades signalsystemet ERTMS på pilotbanorna Ådals- och Botniabanan. I förlängningen är det denna version som ska kopplas in på Malmbanan, när den stora utrullningen över Sverige börjar.
För att möta dagen och framtidens krav på tystare järnväg jobbar Trafikverket tillsammans med tio andra infrastrukturförvaltare i Europa för att utveckla en ny produkt som minskar bullret med 2–3 dB, en halvering av ljudstyrkan.
Efter en lång vandring i skuggorna är tågtrafiken på väg ut ur pandemin-tunneln och in i ljuset. Men hur säkra är vi på att resenärer och gods återkommer? Vi lyfter på locket till denna aktuella fråga tillsammans med Bo-Lennart Nelldal och Petter Essén.
Sedan i våras genomför Trafikverket och järnvägsföretagen månadsvis en undersökning för att ta reda på mer om hur nöjda resenärerna är med trafikinformationen, inte minst vid förseningar. Resultatet ligger till grund för det fortsatta utvecklingsarbetet.