Byggandet av E4 Förbifart Stockholm består av flera faser. Nu när 72 procent av tunneln är utsprängd har en ny fas påbörjats, nämligen det omfattande arbetet med inklädnad och förberedelser för de högteknologiska säkerhetssystem som ska installeras.
Vi har sammanfattat de synpunkter som kom in under samrådet och redovisar dem i en samrådsredogörelse, där vi också svarar på hur vi tar hänsyn till synpunkterna i det fortsatta arbetet.
Nu har Trafikverkets avdelning Juridik och planprövning beslutat att fastställa järnvägsplanen för Nyköpings resecentrum. Det innebär att vi har kommit ytterligare en bit på vägen i arbetet för ett nytt, modernt resecentrum i Nyköping.
Den 1-6 april stänger vi av tågsträckan mellan Stockholm City och Barkarby för att fortsätta bygga ut Mälarbanan från två till fyra spår. Det är en del i Trafikverkets arbete med att rusta upp, bygga ut och modernisera Sveriges järnväg.
När E4 Förbifart Stockholm är klar förändras våra resmönster och trafiken tar nya vägar. Just nu pågår två samråd som handlar om utbyggnaden av E18 mellan Jakobsberg och Hjulsta samt E4:an mellan trafikplatserna Rotebro och Häggvik, norr om Stockholm.
Vi fortsätter att bygga vidare på Västlänken, den järnväg i tunnel under centrala Göteborg som ska ge staden genomgående pendel- och regiontågtrafik. Se filmen, eller läs, om vad som händer under våren på Centralen, Kvarnberget, Haga och Korsberget.
Vi kommer att korta plattformarna i den norra änden. Arbetet startar natten mot måndagen den 8 mars. Nu har arbetet gått fortare än beräknat så det kommer inte bli något nattarbete vid plattformarna förrän med start vecka 12 igen.